Vanhaa Oittia, Rautatie
Kuvia Oitista, suurimman osan on kuvannut Into Koskinen | ||
Alkuun | Kuvat copyright © Ritva Koskinen | Copyright © Risto Sokka |
![]() 801. VR Oitin Asema
801.2. VR Oitin Asema, väritetty
|
||
![]() 802. VR Oitin Asema
802.2. VR Oitin Asema, väritetty
|
||
![]() 803. VR Oitin Asema
803.2. VR Oitin Asema, väritetty
|
||
![]() 804. VR Oitin Asema, Johannes Skytz, kolmas vasemmalta
804.2. VR Oitin Asema, Johannes Skytz, kolmas vasemmalta, väritetty
|
||
![]() 805. VR Oitin Asema, Rautatie 100 vuotta, aseman henkilökuntaa ja radankunnostusporukkaa Radan rakennustyö oli alkanut jo kolme vuotta ennen sen valmistumista, v. 1867. Radan vihkiäispäivä oli 11. syyskuuta 1870. Sitä ennen Helsingin ja Hämeenlinnan välillä oli voinut jyskyttää junakyydillä jo vuodesta 1862.
805.2. VR Oitin Asema, Rautatie 100 vuotta, väritetty
|
||
805.2. VR Oitti, Rautatie Radanrakentajien muistokivi sijaitsee Oitissa Vanhan Valtatien varrella
|
||
805.3. VR Oitti, Rautatie Ennen Pietarin rataa Riihimäki oli Hausjärven syrjäkulmaa. Väkeä seudulla oli muutama sata. Ensimmäisen Helsinki-Hämeenlinna-radan varrella ei Riihimäellä ollut edes asemaa, vain pieni seisake. Riihimäkeä ei voinut tuolloin sanoa edes kyläksi.
|
||
805.4. VR Oitti, Rautatie Radan rakennuspäätökseen vaikuttivat suuret nälkävuodet, jolloin haluttiin antaa nälkäisille töitä ja elinmahdollisuuksia. Työväki toi tullessaan erilaisia tauteja, jonka seurauksena nälän ja sairauksien heikentämästä työväestä osa kuoli työnsä ääreen.
|
||
![]() 806. VR Oitin Asema n. 1950-luvulla, huomaa Rautatiekioski asemalaiturilla Copyright © Aki Ranta Akin keräilysivut
806.2.
VR Oitin Asema n. 1950-luvulla, huomaa Rautatiekioski asemalaiturilla,
väritetty
|
||
![]() 807. VR Oitin Asema noin v. 1920 Copyright © Aki Ranta Akin keräilysivut
807.2. VR Oitin Asema noin v. 1920
väritetty
|
||
![]() 808. "Lättähattu"
|